انجمن اپتیک و فوتونیک ایران

ساخت وبلاگ
. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند به نقل از پانا، یوسف تیموری بازیگر توانمند کشورمان ‌نشان سفیر مدرسه‌سازی ‌دریافت کرد.  ‌یوسف تیموری بازیگر توانمند‌ کشورمان با حضور در دومین همایش مقابله با فقر و نابرابری آموزشی (فرصت برابر برای همه کودکان‌) ‌که درعصر روز 24 مهر ماه سال 1402 در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد، عنوان سفیر مدرسه‌سازی را از ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور دریافت کرد. منبع: پانا انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 39 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

. . . . . . . . . . . . . مسابقات ریاضی کاریبو (Caribou Mathematics Competition) یک رقابت ریاضی آنلاین است که برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه ترتیب داده می‌شود. این مسابقه هر ساله در کشور کانادا برگزار می‌شود و بطور گسترده در سراسر جهان شناخته شده است. تاریخچه مسابقات ریاضی کاریبو به سال 2004 برمی‌گردد که توسط یک استاد ریاضی به نام ویلیام وانگ در کانادا تأسیس شد. هدف اصلی این مسابقه ارتقاء علاقه و استعداد در حوزه ریاضیات در بین دانش‌آموزان بوده و به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های حل مسئله و تفکر ریاضی خود را بسنجند. از آن زمان به بعد، مسابقات ریاضی کاریبو هر ساله برگزار شده و به محض شرکت کنندگان در سراسر جهان منتقل و برگزار می‌شود. این مسابقه شامل سوالات متنوع و چالش‌برانگیزی است که شامل مباحث ریاضیاتی از قبیل جبر، هندسه، آمار و احتمال، نظریه اعداد و ... می‌شود. مسابقات ریاضی کاریبو همچنین بخش‌هایی برای دانش‌آموزان ابتدایی (ریاضی کاریبو جونیور) و تست‌های آزمایشی برای مغازه‌ها و مدارس نیز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مسابقات ریاضی کاریبو، مزایای شرکت در آن و نحوه برگزاری‌اش، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید. مسابقات ریاضی کاریبو چیست و چگونه برگزار می شود؟ مسابقات ریاضی کاریبو (Caribou Mathematics Competition) مانند آزمون کانگرو، یک مسابقه ریاضی بین‌المللی برای دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سال‌های 1 تا 12 (8 تا 18 سال) است. این مسابقه با هدف تقویت مهارت‌های ریاضی و تشویق علاقه‌مندی به ریاضیات در دانش‌آموزان برگزار می‌شود. محل برگزاری مسابقات ریاضی کاریبو بین‌المللی مکان مشخصی نیست و به صورت آنلاین در انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 40 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند به نقل از پانا، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به تمرکز دانش‌آموزان همیار مشاور به پدید‌ه جدید هوش مصنوعی و بررسی خطرات و اثرات آن تاکید کرد.  نشست صمیمی تعدادی از دانش‌آموزان منتخب «همیار مشاور» شهرستان‌های استان تهران به مناسبت هفته بهداشت روان با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. دانش‌آموزان همیار مشاور در ابتدای این دیدار صمیمی به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود درخصوص امور مشاوره و مسائل روز مبتلابه دانش‌آموزان پرداختند. اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست صمیمی ضمن شنیدن تمام صحبت‌های دانش‌آموزان همیار مشاور گفت: در کنار مواردی که مطرح شد، موضوع جدیدی که پیش آمده، هوش مصنوعی است که بر روی آن باید فکر کرده و خطرات و اثرات هوش مصنوعی را بررسی کنید. وی با بیان اینکه به‌زودی بسیاری از مسائل جامعه به هوش مصنوعی ارجاع خواهد شد، اظهار کرد: شما با پدیده‌ای به نام هوش مصنوعی مواجه خواهید شد که لازم است از هم‌اکنون بر آن تمرکز ‌کنید. باقرزاده با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در امتداد سواد رسانه‌ای آمده و در کنار توجه به اهمیت سواد رسانه‌ای باید به هوش مصنوعی نیز تمرکز کنید. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی نیز مثل امکانات و بسترهای دیگر موجود در جامعه، خوب است و از آن باید استفاده کرد اما استفاده بیش از حد و بی‌مورد از فضای مجازی، مضر است و مراقبت‌های لازم را باید داشت. انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 44 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

صدانت «اخلاق‌باوری» و «قیّم‌سالاری»: امکان یا امتناع تحدید آزادی‌های فردی؟«اخلاق‌باوری» و «قیّم‌سالاری»: امکان یا امتناع تحدید آزادی‌های فردی؟ سید محمد حسینی [۱] محمد یوسف‌زاده [۲] حسین دباغ [۳] چکیده «قیّم‌سالاری اخلاقی» به چه معناست و چه تقریرهایی از آن می‌توان داشت؟ «قیّم‌سالاری» چه ربط و نسبتی با «اخلاق‌باوری» دارد و وجوه افتراق و اشتراکش با آن چیست؟ در «قیّم‌سالاری»، دست‌کم در نسخۀ کلاسیک آن، تلاش بر این است که از اضرار شخص به خود جلوگیری شود نه لزوماً اضرار وی به دیگران. اما در «اخلاق‌باوری» تلاش بر این است که از ارتکاب اَعمال «اخلاق‌گریز/ غیراخلاقی» که جامعه آن را ناپسند تلقی می‌کند جلوگیری شود و، دست‌کم مطابق برخی از قرائت‌ها، حتی باید چنین اَعمالی را جرم‌انگاری کرد. روشن است که در هر دو تلقی، «آزادیِ» افراد مآلاً دستخوش تغییر و تحدید خواهد شد. اما پرسش این است که کدام‌یک از این دو نگاه، موجه و معقول است تا دولت‌ها و/ یا حکومت‌ها آن را در سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌هایشان به‌کار گیرند؟ ما در این مقاله استدلال خواهیم کرد که «اخلاق‌باوری» ناموجه است و به‌کاربستن آن برای تحدید «آزادیِ» شهروندان نامعقول. برای نشان‌دادن این امر، در وهلۀ نخست ایدۀ «قیّم‌سالاری» را شرح و تبیین می‌کنیم و انواع «قیّم‌سالاری» را بر می‌شمریم، سپس به «اخلاق‌باوری» می‌پردازیم و نقد آن را در دستور کار قرار خواهیم داد. در پایان استدلال خواهیم کرد که «اخلاق‌باوری» بر بنیان استواری قائم نشده است. . . منتشر شده در نشریه تأملات فلسفی دوره ۱۳، شماره ۳۰، صفحه ۳۳۵-۳۷۶، شهریور۱۴۰۲ دریافت فایل PDF این مقاله . . کلیدواژه‌ها: قیّم‌سالاری، اخلاق‌باوری، الزام قانونی اخلاق، اخلاقیات، اخلاق‌باوری قانونی، اخلا انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 42 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

صدانتمصاحبه با یاسر میردامادی؛ برای سنت‌ستیزی هم به سنت نیاز است برای سنت‌ستیزی هم به سنت نیاز است در مصاحبه با: یاسر میردامادی مصاحبه کننده: سعید دهقانی منتشر شده در روزنامه اعتماد، شنبه ۱۵ مهر ۱‍۴۰۲ دریافت فایل PDF این مصاحبه در روزنامه اعتماد در حومه‌ی منچستر زندگی و در لندن کار می‌کند. اما اگر سکونت‌گاه کنونی‌ او شهری در ایران هم می‌بود، باز هم ترجیح می‌دادم پرسش‌هایی مکتوب را برایش بفرستم تا پاسخ‌هایش را بنویسد. بر این باورم که سازوکار نوشتار امکان می‌دهد تا هم پرسش‌ها سنجیده‌تر مطرح شوند، هم پاسخ‌ها دقیق‌تر باشند. آنچه در ادامه خواهید خواند، پرسش و پاسخ‌هایی است درباره این‌که او چرا هنوز مسلمان مانده است. این دیدگاه که «دین» پدیده‌ای فرهنگی است و از جامعه به فرد منتقل می‌شود، در زبان عامیانه بسیار رایج است. می‌گویند «اگر در تبت زاده می‌شدیم، به احتمال زیاد بودایی می‌شدیم؛ اگر در واتیکان به دنیا آمده بودیم، احتمالا مسیحی می‌شدیم. اکنون که در کشوری اسلامی دیده به جهان باز کرده‌ایم، مسلمان هستیم.» در چنین گزاره‌هایی دین محصول جبر جغرافیایی است نه اراده شخص برای انتخاب آزادانه دین خود. اما اگر مسلمان شدن جبری است مسلمان ماندن نیز جبری است؟ این گفت‌وگو تلاشی برای یافتن پاسخ این پرسش است که «چرا مسلمان مانده‌ایم؟» نه این‌که «چرا مسلمان هستیم؟» «یاسر میردامادی»، پژوهشگر دین و فلسفه، پیش‌تر مقاله‌ای را با عنوان «چرا مسلمان هستم» (Why I Am Muslim) به انگلیسی منتشر کرده است. گرچه این مقاله تا کنون به فارسی ترجمه نشده او را به مصاحبه‌ای دعوت کردم نه در این باب ‌که چرا مسلمان شده است بلکه در باب این‌که چرا مسلمان مانده است. آنچه در ادامه خواهید خواند بر مقایسه میان دین به ع انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 37 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

صدانتبررسی تطبیقی نظریه'>نظریه خطای جان مکی و نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطباییبررسی تطبیقی نظریه خطای جان مکی و نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی نویسندگان: امید کشمیری دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران(پردیس فارابی) محمدرضا امینی دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه ادیان و مذاهب چکیده مقاله حاضر کوششی‌ است در راستای تبیین و تطبیق دو نظریه فرااخلاقی «خطا» و «ادراکات اعتباری» ازسوی جان مکی و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی. این مقاله که از حیث روش تحقیق به روش کتابخانه­ای انجام شده، تلاشی است برای کشف، تحلیل، تبیین و صورت‌بندی پیش‌فرض‌های ضمنی و مصرَح دو نظریه مهم فرااخلاقی، تحت‌ عناوین «نظریۀ ­خطا» و «ادراکات اعتباری» که به‌ترتیب از سوی جان مکی و سیدمحمدحسین طباطبایی طرح شده‌اند. از آنجاکه زبان اخلاق، متافیزیک اخلاق، عقلانیت اخلاق و معرفت اخلاقی، برخی از مهم­ترین پیش‌فرض­های فرااخلاقی است، در تحقیق حاضر به تحلیل این مؤلفه­ها می­پردازیم. نتیجه مقایسه این است که اگرچه وجه افتراق مهم نظریه اعتباریات با نظریه خطا در یکی از مبانی انسان‌شناختیِ معرفت اخلاقی این دو نظریه است -که در یکی (نظریۀ اعتباریات) از وجود و اعتبارِ ادراکاتِ اعتباری ثابت که ریشه در طبیعت بشری دارد سخن می‌رود- با این­حال ناواقع‌گراییِ اخلاقی در متافیزیک اخلاق، شناخت‌گرایی در زبان اخلاق، واقع‌گروی اخلاقی در عقلانیت اخلاق و ناواقع­گرایی در معرفت اخلاقی از اشتراکات مهم این دو نظریه است. . . منتشر شده در نشریه تأملات فلسفی دوره ۱۳، شماره ۳۰، صفحه ۵۳۱-۵۶۸، شهریور۱۴۰۲ دریافت فایل PDF این مقاله . . کلیدواژه‌ها: نظریه خطا، نظریه اعتباریات، وجودشناسی اخلاقی، معرفت‌شناسی اخلاق، عقلانیت اخلاق، زبان‌شناسی اخلاق. مقدمه از انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 42 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

صدانتعلیه استثناانگاریِ انسان؛ نوشتاری از جِف سیبوعلیه استثناانگاریِ انسان نویسنده: جِف سیبو، دانشیارِ مطالعاتِ محیط‌زیستی و استاد وابسته‌ی اخلاق زیستی، اخلاق پزشکی، فلسفه، و حقوق در دانشگاه نیویورک ترجمه: علی بنی‌اسد منبع: مجله‌ی ایان عکس از جورج راجر. منبع: مگنوم. حق‌تقدم با فیل‌ها است. اوگاندا، ۱۹۵۸ در تنگنا که باشید، یحتمل جانِ یک انسان را باارزش‌تر از جانِ یک حیوان می‌انگارید. استدلال‌های خوبی برای نادرستیِ این طرز فکر در کارند. همین ژانویه، مردی ۵۷ساله ساکنِ بالتیمور، عمل پیوند قلبی داشت از یک خوک. استفاده از حیواناتِ غیرانسان همچون منبعِ عضوی برای انسان‌ها بیگانه‌پیوندزنی[۱] نام دارد. هرچند ممکن است استفاده از حیواناتِ غیرانسان به این منظور ایده‌ی نگران‌کننده‌ای به‌نظر رسد، بسیاری از انسان‌ها می‌اندیشند چنانچه بتوانیم فناوری‌اش را بهتر و بهتر کنیم (آن مرد دو ماه بعدتر مُرد) به فداکاری‌هایش می‌ارزد. همان‌طور که سالِ پیش زیست‌اخلاق‌شناسانی مثل آرتور کاپلان و برندن پَرِنت گفتند: «البته که رفاهِ حیوانات مهم است، ولی نه بیشتر از وزنِ اخلاقیِ جانِ انسان‌ها.» قطعاً فقط بیگانه‌پیوندزنی نیست که طیّ آن انسان‌ها دیگرحیوانات را در تنگنا می‌گذارند تا برای خودشان منفعتی به هم بزنند. سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد حیوانِ محبوس را برای خوراک، پوشاک، پژوهش، و به اهدافی دیگر می‌کُشیم. احتمالاً بیش از ۱ تریلیون حیوانِ وحشی را هم به اهدافِ مشابهی به کشتن می‌دهیم. برای دفاع از این عمل‌ها اغلب خودمان را به زحمت نمی‌اندازیم. اما وقتی به این کار دست می‌زنیم، دفاعِ واحدی را پیش می‌نهیم: جانِ انسان‌ها وزنِ اخلاقیِ بیشتری دارد. اما آیا این درست است؟ برای بیشتر مردم این ایده‌ی استثناانگاریِ انسان‌ها انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 44 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

صدانت گفت‌وگو با موسی اکرمی درباره جایگاه برجسته میرشمس‌‌الدین ادیب‌سلطانی در فلسفه ایرانگفتگوی روزنامۀ هم‌میهن با دکتر موسی اکرمی جایگاه دکتر میرشمس‌‌الدین ادیب‌سلطانی در فلسفۀ ایران شنبه، ۲۲ ماه مهر ۱۴۰۲، صفحۀ ۱۵ (فرهنگ) میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی، پزشک، زبان‌شناس، مترجم، نویسنده، نقاش، ویراستار و فلسفه‌پژوه شهیر، صبح پنجشنبه ۲۰مهرماه ۱۴۰۲، در ۹۲سالگی در بیمارستان ایرانشهر دار فانی را وداع گفت. او که به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یونان باستان، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستایی، پارسی میانه و باستان مسلط بود، برای نخستین‌بار با ترجمه «سنجش خرد ناب»، سبکی متمایز در ترجمه متون فلسفی را به ایرانیان پیشنهاد کرد؛ روشی منحصربه‌فرد که در آن کوشیده می‌شد با استفاده از ظرفیت‌های زبان پارسی باستان و التفات به ریشه‌شناسی لغات، معادل‌هایی نو برای برخی از مفاهیم فلسفی برساخته شود. واکنش‌ها نسبت به این نوآوری محققانه، متفاوت بود. برخی نامتعارف‌بودن آن را نشانه‌ای روشن از استقبال‌نکردن مخاطبان از این جهد عظیم و به‌تبع‌آن بی‌فایدگی آن دانستند. بودند کسانی نیز که زبان به طعن و کنایه گشودند و ترجیح تشنیک بر تکنیک، تراداد بر سنت، نگیرای بر انکار، همدوسش بر الصاق، آروینی بر تجربی، متاگیتیک بر مابعدالطبیعه، دویمچگوییک بر دیالکتیک، شاید شوش نیرومند بر احتمال قوی و پرهون بر دایره را چیزی جز خلق زبانی مصنوعی که به بیان برخی «ادیب‌معانیک» نامیده می‌شد، ندانستند. دیگرانی اما دقت فوق‌العاده ادیب‌سلطانی در انتخاب معادل‌ها و کلیت پروژه او را ستودند و تجربه بی‌بدیل‌اش را کاری کارستان لقب دادند که زبان فارسی برای تبدیل‌شدن به زبانی فلسفی و توانایی درک مفاهیم این حوزه دانش، چا انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 41 تاريخ : سه شنبه 25 مهر 1402 ساعت: 22:38

. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند به نقل از پانا، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در طرح مولدسازی اجازه فروش مدارس احداث شده توسط خیرین به هیچ نحوی داده نشده است، گفت چنین کاری اصلا درست نیست و نباید حتی به آن فکر کرد. آیین امضای تفاهم‌نامه بین جامعه خیرین مدرسه‌ساز و وزارت آموزش و پرورش عصر امروز ۱۰ مهر ۱۴۰۲ در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. رضامراد صحرایی در این مراسم اظهار کرد: کار خیرین در عمق زمان و مکنت است، کسانی که در زمره خیرین قرار می‌گیرند در واقع خود را تکثیر می‌کنند، رفتار و منش نیک را تکثیر می‌کنند و ماندگار می‌شوند. وی افزود: دستگاه تعلیم و تربیت همواره در کنار خیرین است و نهایت تشکر و قدردانی را از این عزیزان داریم و در پی رفع مشکلات موجود هستیم. وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف دو برابر شدن بودجه ایفای تعهدات به خیرین است و استراتژی که روی آن تمرکز داریم اتمام‌ پروژه‌های نیمه تمام است. صحرایی با تاکید بر اینکه در طرح مولدسازی اجازه فروش مدارس احداث شده توسط خیرین به هیچ نحوی داده نشده است، تصریح کرد: چنین کاری اصلا درست نیست و نباید حتی به آن فکر کرد، متاسفانه گاهی اوقات اخباری در این رابطه منتشر می‌شود که هیچ‌کدام صحیح نیست. منبع: پانا انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 57 تاريخ : چهارشنبه 12 مهر 1402 ساعت: 15:57

. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند به نقل از پانا، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه قرآن کریم در سند تحول بنیادین گفت تلاش شده مفاهیم قرآنی در همه موارد این سند دیده شود و تفکر، تعقل و تدین در سراسر مأموریت ما مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، رضامراد صحرایی در پیامی تصویری به بیست و هشتمین کنگره قرآنی سمپاد که به میزبانی استان یزد در حال برگزاری است، گفت: گردهمایی شما دانش‌آموزان در قالب این کنگره، سراسر برکت و خیر است زیرا قرآن کریم کتاب هدایت انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها است. وی با اشاره به زنده بودن قرآن کریم بیان کرد: هیچ امری از زندگی ما نیست که قرآن کریم برای آن راهکاری ارائه نکرده باشد و دعاهای قرآنی گواه بر این مهم است. حقیقتاً درک و فهم ما از قرآن کمتر از آنچه است که در قرآن وجود دارد و البته درک شما دانش‌آموزان متفاوت با دیگران است. صحرایی به جایگاه قرآن کریم در سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: تلاش شده قرآن و مفاهیم قرآنی در همه موارد این سند دیده شود و تفکر و تعقل و تدین در سراسر مأموریت ما در قالب سند تحول مورد توجه قرار گرفته است. هر چند جایگاه قرآن هنوز آن‌گونه که شایسته است، به جمع مدارس نرفته و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد لذا اهتمام بیشتری می‌طلبد. وی با تأکید بر جایگاه قرآن در زیست عمومی و اجتماعی در فضای مجازی و حقیقی افزود: برای نجات از پلیدی‌ها و آلودگی‌ها که در اطراف جهان قرار گرفته، چاره‌ای نداریم خود را به دریای قرآن سپرده و خود را پاک نگه داریم. میزان انس و ارتباط با قرآن با میزان عاقبت بخیری و سعادت ما ارتباط دارد و لذا ب انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 48 تاريخ : چهارشنبه 12 مهر 1402 ساعت: 15:57

. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند به نقل از پانا، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان باید با سلوک معلمانه اداره شود، گفت روش و منش اداره صندوق ذخیره فرهنگیان باید به گونه‌ای باشد که فرهنگیان احساس کنند که این صندوق برای آن‌ها سودمند است. رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص رتبه‌بندی معلمان، گفت: رتبه‌بندی معلمان چند مرحله دارد؛ در شهرستان‌ها و مناطق تعیین تکلیف شده است. رسیدگی به اعتراضات در شهریور ماه آغاز شد و در مهر ماه پرداخت کردیم. این فرایند دائمی و پیوسته ماست. توصیه می‌کنم مکانی که برای رسیدگی به اعتراضات واقع در دبیرستان البرز در نظر گرفته شده است را بازدید کنید. بیش از ۱۰۰ همکار ما به صورت دو شیفت به اعتراضات رسیدگی می‌‌کنند. وی ادامه داد: پرداخت‌ها براساس رتبه‌بندی است و پرداخت‌های جدید مبتنی بر احکام جدید است. صحرایی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه آیا عزل معاون و عضو هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز یک روند است یا تحولات صندوق فقط به همین مورد خلاصه می‌شود؟ گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان باید با سلوک معلمانه اداره شود و اعتماد معلمان که نسبت به این صندوق از دست رفته است، باید بازگردد. بنده مدافع حقوق معلمان هستم. یک پرداخت غیرمتعارف انجام شده بود که دستور دادم رسیدگی شود. وی اضافه کرد: این صندوق برای فرهنگیان است و باید روش و منش اداره آن به گونه‌ای باشد که فرهنگیان احساس کنند که این صندوق برای آن‌ها سودمند است. منبع: پانا انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 49 تاريخ : چهارشنبه 12 مهر 1402 ساعت: 15:57

صدانتدرسگفتارهای فلسفه حقوق از رضا بهشتی معز توضیحات رضا بهشتی معز: ژاک الول Jacques Ellul (متولد ششم ژانویه ۱۹۱۲ در بوردو _ متوفای نوزدهم مه ۱۹۹۴) فیلسوف الهیاتی، سیاست، حقوق و تکنولوژی، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز رسانه و تبلیغات و یکی از چهره‌های پرکار، متضلع و نافذ اندیشه فرانسه قرن بیستم بود. از او تاکنون بیش از شصت اثر منتشر شده و همچنان نوآوری‌های نظری و بحث‌انگیز او چشم‌گیر است. سال گذشته اثر تازه‌ای از او منتشر شده که درس‌گفتارهای دوره دکتری فلسفه حقوق در دهه ۱۹۷۰ است. در آن سالها نه خود فلسفه حقوق به عنوان یک شاخه مهم معرفتی و نه حتی چهره اروپایی شاخص این حوزه در آن سالها “هانس کلسن” در فرانسه چندان شناخته و مورد بحث نبود. الول با این درس‌های دوره دکتری مدخلی مهم را گشود که تا امروز نامنتشر مانده بود. به پیشنهاد دوستان حقوقدان و حقوق‌خوان “حلقه گزاره” دوره خصوصی درس‌گفتارهای دکتری فلسفه حقوق را بر پایه متن الول از سه‌شنبه هجدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ آغاز کرده‌ام و هر دوهفته یک جلسه برگزار و فایل صوتی ازجمله در کانال فرهیختگان منتشر می‌شود. من در این درسها به متن الول محدود نخواهم ماند و اصطلاحا درس خارج فلسفه حقوق خواهم گفت اما متن مرجع ما همین درس‌های دکتری ژاک الول خواهد بود. امیدوارم با پایان دوره محصول این درسها هم منتشر شود. . . ژاک الول Jacques Ellul (متولد ششم ژانویه ۱۹۱۲ در بوردو _ متوفای نوزدهم مه ۱۹۹۴) فیلسوف الهیاتی، سیاست، حقوق و تکنولوژی، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز رسانه و تبلیغات . جلسه یکم. ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ . جلسه دوم. ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ نگاهی به مسیر ارجاعات جامعه‌شناختی، الهیاتی و فلسفی ژاک الول . جلسه سوم. ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ حقوق بمث انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 46 تاريخ : چهارشنبه 12 مهر 1402 ساعت: 15:57

. . . . . . . . . . . . .                                                         مرورگر شما پخش ویدئو را پشتیبانی نمی کند. برای مشاهده ویدئو از کروم یا فایرفاکس (به روز شده) استفاده کنید نگرانی از قبول نشدن در آزمون تیزهوشان، از همان ابتدای مسیر همراه دانش‌آموزان و والدین آنهاست و ممکن است باعث به‌هم‌خوردن تمرکز بچه‌ها و کاهش ساعت مطالعه آنها شود. اما واقعا قبول نشدن در آزمون تیزهوشان به معنی شکست خوردن و هدر دادن زمان است؟ برای پاسخ به این سوال همیشگی، خودتان را در دو جهان موازی تصور کنید. در یک جهان تصمیم گرفته‌اید برای آزمون تیزهوشان تلاش نکنید و در جهانی دیگر، برای شرکت در این آزمون به تلاش و مطالعه مضغول هستید حتی اگر نتیجه دلخواه را نگیرید. با تلاش برای ورود به مدارس تیزهوشان، شما از نظر درسی و قدرت برنامه‌ریزی ارتقا پیدا خواهید کرد و یاد خواهید گرفت چطور در بحران‌ها خودتان را کنترل کنید. همچنین در آینده درس خواندن برای آزمون‌های دیگر مثل کنکور برای شما ساده‌تر خواهد بود. بنابراین اگر نگران قبول نشدن در آزمون تیزهوشان هستید، خوب است بدانید که با تلاش در این مسیر، می‌توانید موفقیت‌های زیاد دیگری به دست آورید. در این ویدئو، آقای محمد کنف‌چیان (مشاور تحصیلی تیزلند) بیشتر در این مورد توضیح می‌دهد. انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 56 تاريخ : شنبه 1 مهر 1402 ساعت: 14:16

. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند و به نقل از خبرگزاری پانا، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ارتقای مراکز'>مراکز مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام ‏رشدی-تربیتی خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جلسه گفت‌وگوی آنلاین حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مدیران مدارس استثنایی و مدیران مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله به‌هنگام رشدی-تربیتی سراسر کشور در بستر نرم‌افزار شاد برگزار شد. در این جلسه طریفی حسینی، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به بیان اقدامات مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی طی یک سال اخیر پرداخت و بیان کرد: طراحی و استقرار نظام سنجش، تشخیص و مداخله به‌هنگام رشدی - تربیتی بود سال گذشته انجام شد و اکنون در مرحله تثبیت آن هستیم. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارتقای مراکز مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام ‏رشدی-تربیتی را نیز یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان برشمرد و در راستای تامین نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز خبر داد: هزار ردیف استخدامی از دولت برای رشته مربی امور آموزش معلولین مخصوص فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردرمان و گفتاردرمان گرفته‌ایم و با جذب این نیروها، نیاز اصلی منابع انسانی این مراکز برطرف می‌شود. افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ارسال تجهیزات آموزشی به مدارس استثنائی به‌خصوص مدارس پیش‌دبستانی و ابتدائی نیز از دیگر عناوین صحبت‌های طریفی حسینی در این جلسه بود. انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 54 تاريخ : شنبه 1 مهر 1402 ساعت: 14:16

. . . . . . . . . . . . . به گزارش تیزلند و به نقل از پانا، همزمان با ‌آغاز سال تحصیلی جدید و بهار تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور در قالب طرح همیار سمپاد نیازهای علمی - آموزشی دانش‌آموزان غیرسمپادی را کاهش خواهند داد. در راستای اجرایی‌سازی ماده ۲ اساس‌نامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبنی بر تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای برتر کشور در دوره تربیت رسمی و عمومی و همچنین تحقق بند 9 ماده 3 که متضمن کمک به تأمین امکانات مادی و کمک آموزشی برای دانش‌آموزان مستعد محروم و وابسته به خانواده‌های کم‌بضاعت و مستضعف و تحقق راهکار‌ 3-5 درخصوص توانمندسازی دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ‌نشین و راهکار 4-18 مبنی بر استفاده بهینه از دانش و تجربه نخبگان‌ و در راستای بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان در خدمت‌رسانی علمی به دیگر دانش‌آموزان کشور، طرح «همیار سمپاد» تهیه و تدوین شده است. با توجه به این‌که برنامه همیار سمپاد در راستای نیل به اهداف «مدارس نسل چهارم (پذیرش مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان)» است، پس از بررسی و تصویب شورای معاونان و مشاوران سازمان استعدادهای درخشان، این اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه به‌صورت سراسری و متناسب با ظرفیت و شرایط استان‌ها زیر نظر مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، آغاز و استمرار خواهد یافت. برنامه همیار سمپاد، فرصتی مناسب و دقیق برای پذیرش مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان و آغازی برای توسعه مدارس نسل چهارم    عباسعلی مظفری، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پ انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 55 تاريخ : شنبه 1 مهر 1402 ساعت: 14:16

صدانت جان دیویی و بازسازی پراگماتیسمجان دیویی و بازسازی پراگماتیسم نویسنده: سامی پیلستروم ترجمه: روح‌الله محمودی این مطلب از کتاب The Continuum Companion to Pragmatism ترجمه شده است. جان دیویی (۱۸۵۹-۱۹۵۲) را معمولا سومین پراگماتیست کلاسیک می‌دانند. اندیشه‌های او قلمرو گسترده‌ای دارند: از مسائل فلسفی سنتی در باب معرفت و پژوهش گرفته تا اخلاق، سیاست و آموزش. در میان پراگماتیست‌های قدیمی، دیویی بیشتر از همه به مسائل اجتماعی، سیاسی و آموزشی می­پرداخت. این را مقایسه کنید با چارلز سندرس پرس که ذهن علمی‌ای داشت و ویلیام جیمز که بیشتر به روانشناسی و دین متمایل بود. دیویی مقاله‌ای دارد به نام “پراگماتیسم پرس” که در سال ۱۹۲۳ میلادی به رشته‌ی تحریر درآمده است. او در این مقاله به طور خلاصه جیمز و پرس را با هم مقایسه می‌کند، و تفاوت‌های اساسی‌شان را می‌بررسد، مثلا این که ویلیام جیمز بر فرد تمرکز داشت و چارلز سندرس پرس بر جامعه تاکید می‌کرد. آنطور که دیویی به ما می‌گوید، پرس بیشتر از جیمز بر “متد فرایند (the method of procedure)“ تاکید می‌کرد. دیویی در مقاله‌ای دیگر (منتشره به سال ۱۹۲۲ میلادی) که جیمز و پرس را با هم مقایسه می‌کند، می‌گوید جیمز بیشتر “عالم علوم انسانی” بود و کمتر منطق‌دان، و او متد پراگماتیستی را هم بسط داد و هم محدود کرد. کار او در اعمال متد پراگماتیستی بر نظریه‌ی صدق باعث شد که این متد بسط یابد. اما تاکیدش بر پیامدهای خاص، و نه پیامدهای عمومی و کلی، متد پراگماتیستی را محدود کرد. مسائلی هست که در آن‌ها پرس و دیویی به یکدیگر نزدیک‌ترند تا به جیمز — مشخصا، جهت‌گیری جامعه‌محور پراگماتیسمشان و علاقه‌شان به پیشبرد معرفت علمی. اما، در باب مساله‌ای بنیادی مانند رئالیسم، دیو انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 50 تاريخ : شنبه 1 مهر 1402 ساعت: 14:16

خبرنامه